Miten hakeutua hoitoon?

Kiireettömissä tapauksissa hoitoon hakeudutaan omaan terveyskeskukseen. Kiireellisissä tapauksissa hoitoa haetaan oman sairaanhoitoalueen sairaalan päivystyksestä.

Kiireetön hoito

Puhelinajanvaraus

Soita ma–pe klo 7–16 Espoon terveysasemien ajanvaraus- ja neuvontanumeroon ja jätä soittopyyntö. Soitamme takaisin mahdollisimman pian.

09 816 34500

Jos sinulla on kuulovamma, lähetä tekstiviesti numeroon 040 639 3945. Kirjoita viestiin koko nimesi, henkilötunnuksesi ja syy, jonka vuoksi tarvitset vastaanottoajan.

Jos olet Piispanportin terveysaseman tai Terveyskeskus Mehiläinen Espoontorin asiakas, ota yhteyttä seuraaviin numeroihin:

• Piispanportin terveysasema, p. 09 8162 2010, ma–pe klo 7–16. Tekstiviestipalvelu kuulovammaisille asiakkaille, p. 040 570 2889.
  • Terveyskeskus Mehiläinen Espoontori, p. 09 855 4303, ma–pe klo 8–16. Tekstiviestipalvelu kuulovammaisille numerossa: 050 346 3180

Sähköinen ajanvaraus

Voit varata ajan sähköisesti sairaanhoitajalle tai terveydenhoitajalle

• influenssarokotukseen.
  • rokotuksiin tai lääkepistoksiin. Jokaiselle rokotettavalle on varattava oma aika. Terveysasemalta saa ainoastaan perusrokotteet. Muista ostaa omakustanteinen rokote (esim. TBE-rokote tai matkailijan rokotukset) apteekista ja tuoda se mukanasi vastaanotolle. Saat reseptin rokotteeseen puhelimitse. Rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet (esim. kurkkumätä-, jäykkäkouristus- ja poliorokote) saat terveysasemaltasi maksutta. Jos tarvitset rokotussuunnitelman, varaa aika puhelimitse.
  • ompeleiden ja hakasten poistoon. Varaa aika saamasi ohjeen mukaiselle päivälle tai viimeistään parin päivän päähän siitä.
  • ehkäisyneuvontaan. Ehkäisyneuvonnassa keskustellaan eri ehkäisymenetelmistä ja valitaan niistä sopivin. Jos sinulla on ehkäisykierukkaan tai -kapseliin liittyvää asiaa, otathan yhteyttä puhelimitse terveysasemalle.

Sähköisen ajanvarauksen kautta voit myös siirtää tai perua ajan ravitsemusterapeutille.

Sähköinen ajanvaraus(ulkoinen linkki)

Jos et pääse varaamallesi vastaanottoajalle, peru se mahdollisimman pian.

Sähköisen ajanvarauksen kautta voit myös tarkistaa ja perua alle 14-vuotiaan lapsesi vastaanottoajan lääkärin tai hoitajan vastaanotolle, kunhan yhteyshenkilön tiedot on kirjattu lapsen asiakastietoihin. Voit tarkistaa lapsesi yhteyshenkilötiedot hoitokäynnillä tai soittamalla terveysasemasi ajanvaraukseen.

Tee oirearvio Omaolossa

Tee halutessasi Omaolo-oirearvio. Se auttaa sinua arvioimaan, milloin ja millaiseen hoitoon sinun tulee hakeutua sekä miten voit hoitaa oireitasi itse. Arviot perustuvat tutkittuun tietoon, kuten Käypä hoito -suosituksiin. Tutustu myös Terveyskylän itsehoito-ohjeisiin.

Omaolo(ulkoinen linkki)  Terveyskylän itsehoito-ohjeet(ulkoinen linkki)

Jorvin sairaalan päivystykseen on luotu tilannetietosovellutus,
joka kertoo päivystyspoliklinikalla olevien potilaiden lukumäärän ja auttaa sinua varautumaan päivystyskäynnin kestoon. Näet siis montako potilasta on jonossa ja kauan kestää päästä hoitoon.

Sovellutus löytyy Terveyskylän (www.terveyskylä.fi) sivuilta:

Terveyskeskuspäivystys toimii Jorvin päivystyspoliklinikalla virka-ajan ulkopuolella (arkisin 16-8) ja viikonloppuisin, eikä sinne tarvita lähetettä. Terveyskeskuspäivystys tarjoaa palveluja, kun hoitoa ei voida toteuttaa turvallisesti omalla terveysasemalla seuraavana arkipäivänä.

Varaa aika päivystykseen, rokotuksiin, tikkien poistoon, määräaikaistarkastuksiin tai fysioterapiaan. Voit myös perua ja siirtää hoitoaikoja, tilata maksuttomia hoitotarvikkeita ja täyttää esitietolomakkeita.

Tarvittaessa potilaalle voidaan antaa siis lähete HUS:n Reumatologian klinikkaan. Helsingissä Meilahden kolmiosairaalassa sijaitsevaan Reumatologian klinikkaan kuuluu poliklinikka ja vuodeosasto sekä hoitoa voidaan antaa myös päiväsairaalassa. Yksikössä on tarjolla muun hoidon lisäksi myös fysioterapiaa, toimintaterapiaa ja kuntoutusohjausta. Klinikalla ei ole omaa päivystystä, vaan terveyskeskusten ja sairaaloiden päivystykset palvelevat tarvittaessa.

Jorvin sairaalan Reumatautien poliklinikalla toimii kolmena viikonpäivänä reumatauteihin erikoistunut lääkäri ja hoitaja yhteistyössä moniammatillisen työryhmän kanssa.

Työryhmään kuuluu lisäksi kuntoutusyksikössä työskentelevä fysiatri, fysioterapeutti, psykologi, toimintaterapeutti, sosiaaliterapeutti ja jalkaterapeutti.

Reumahoitajan keskeisiä työtehtäviä on potilaanohjaus, neuvonta, henkinen tuki ja tiedottaminen reumasairauksien hoidosta ja siihen kuuluvista kuntoutus- ja tukitoimista sekä etuuksista.

Osa reumahoitajan työstä on puhelinpalvelua:
• ohjaus
• neuvonta
• hoidon tarpeen arviointi
• jatkohoidon järjestäminen
• yhteyshenkilönä toimiminen

Reumahoitaja toimii moniammatillisen kuntoutuskokouksen sihteerinä.

Reumapotilaan lääkehoidon seurantakokeet HUS Reumatologian klinikka: