Rokotukset

Rokotukset reumataudeissa

Koronarokotuksissa reumatauteja sairastavat kuuluvat riskiryhmien rokotuksissa ryhmään 2.

Seuraa Espoon kunnallisen terveydenhuollon ilmoituksia.

Immuunipuolustusta heikentävä lääkehoito autoimmuunisairauteen

Ryhmään 2 kuuluvat muun muassa selkärankareuma, nivelreuma, niveltulehdukset, haavainen paksusuolentulehdus, Crohnin tauti ja psoriaasi, jos kyseiseen sairauteen liittyy suun kautta tablettina otettu glukokortikoidihoito tai muu immuunipuolustusta heikentävä lääkehoito (solunsalpaajahoito, biologiset lääkkeet ja muut immunosuppressantit).

Autoimmuunisairauden hoitoon käytetty immuunipuolustusta heikentävä lääkehoito voi lisätä vaikean koronavirustaudin riskiä. Kirjallisuuden mukaan etenkin glukokortikoidihoito lisää vaikean taudin riskiä.

Suomalaisilla 20–69-vuotiailla koronaviruspotilailla, jotka sairastivat autoimmuunitautia ja joilla oli immuunipuolustusta heikentävä lääkehoito, oli yli kaksinkertainen riski joutua sairaalaan tai tehohoitoon ja kuolla verrattuna tapauksiin, joilla ei ollut autoimmuunisairautta, kun otettiin huomioon ikä ja sukupuoli.

Suomessa 1.2.2021 mennessä diagnosoiduissa 20–69-vuotiaissa koronatapauksissa oli 567 tapausta, joilla oli autoimmuunisairauteen immuunipuolustusta heikentävä lääkehoito.

Lääkehoidot, jotka voivat heikentää vastustuskykyä

• Kortikosteroidi
    • yli 10 mg prednisonia vastaavat vuorokausiannokset
    • Siklosporiini, mykofenolaatti ja takrolimuusi (suun kautta)
    • Antilymfosyyttiglobuliini
    • Solunsalpaajahoito
      • atsatiopriini ja metotreksaatti myös reuman hoidossa
    • Biologiset lääkkeet
      • mm. TNF-alfa- ja muut sytokiinisalpaajat

Jos olet lähdössä ulkomaille pidemmäksi aikaa, tarkista ovatko kaikki tarpeelliset rokotukset voimassa.

Mikä on rokotusten vaikutus, jos saat immuunivasteseen vaikuttavia reumalääkkeitä?

Immunosupressiiviseen hoitoon lasketaan solunsalpaajahoito (metotreksaatti, syklospriini, atsatiopriini, leflunamidi, Reumacon, syklofostamidi, klorambusiili) sekä biologinen lääkehoito (abatasepti, adalimumabi, anakinra, etanersepti, golimumabi, infliksimabi, rituksimabi, sertolitsumabipegoli, tosilitsumabi) ja glukokortikoid-hoito vähintään 20mg/vrk tai 2mg/kg/vrk predrisolonia.

Poliorokotteen voi ottaa pistoksena, koska siinä ei ole eläviä taudin aiheuttajia, mutta ei rokotetta sokeripalassa, sama koskee lavantautia. Tuberkuloosirokote ja joitain muita on myös kielletty immunosupressivilääkityksessä.

Reumaliiton sivuilta löytyy tietoa selityksineen reumatautien rokotuksista. Mitä suositellaan, mitä voi pistää,  jos se on aiheellista ja mikä on kielletty  www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/rokotukset_reumataudeissa/

Ja eikun hyvää matkaa!