Avustukset

Kaikukortti

Kiinnostaako kulttuuri?

Kulttuuri kuuluu kaikille. Kaikilla ei kuitenkaan ole varaa hankkia lippuja esimerkiksi museoon, teatteriin tai konserttiin. Ratkaisuksi tähän on kehitetty Kaikukortti.

Mikä on Kaikukortti?

Kaikukortilla voi hankkia maksuttomia pääsylippuja esimerkiksi festivaaleille, teatteriin tai konsertteihin. Kaikukortti on henkilökohtainen eikä se maksa mitään. Kaikukortti on voimassa vuoden ajan kortin saamispäivästä lukien.

Kuka voi saada Kaikukortin?

Voit saada Kaikukortin, jos

• käytät asiakkaana sellaisen espoolaisen sosiaali- ja terveysalan toimijan palveluita, joka on mukana Kaikukortti-toiminnassa ja sinulla ei tiukan taloudellisen tilanteen vuoksi ole rahaa pääsylippuihin

• olet vähintään 16-vuotias

• Kaikukortteja voi tiedustella mm. vammaispalvelusta (ma -pe klo 9 -11 ja 12 -14 puh 0981645285).Vammaispalvelujen asiakkailla on oikeus kaikukorttiin.

Mistä voit saada Kaikukortin?

• Alla lista Kaikukortin jakajista Espoossa.

• Saat Kaikukortin, jos olet asiakkaana jossakin näistä paikoista.

• Pyydä oma Kaikukorttisi henkilökunnalta.

• Kaikukortin saaminen ei edellytä erillisiä todistuksia tuloistasi.

Mihin Kaikukortti käy?

Kaikukortilla voit hankkia lipun moniin Espoossa oleviin kulttuurikohteisiin, kuten museoihin, teattereihin, festivaaleille ja konsertteihin. Espoon Kaikukortti-verkostossa on mukana yhteensä 30 kulttuurikohdetta ja suuri osa niiden tarjonnasta. Kaikukortilla voit myös hankkia kurssipaikkoja suureen osaan Espoon työväenopiston ja Esbo Arbiksen kursseista.

Jokainen Kaikukortissa mukana oleva kulttuurikohde kertoo omilla verkkosivuillaan, mihin tapahtumiin tai esityksiin Kaikukortti käy. Voit myös soittaa kulttuurikohteeseen ja tiedustella Kaikukortilla saatavaa tarjontaa.

Katso lisätietoja:https://www.espoo.fi/kaikukortti

Avustushaku rahastoista (Reumaliitolta)

Hugo Eklundin testamenttirahasto

Suomen Reumaliitolle hallinnoitavaksi luovutetusta rahastosta jaetaan avustuksia reuma- sekä muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastaville suomen- ja ruotsinkielisille potilaille.  Avustukset myönnetään sosiaalisin perustein.

Pirkko Handolinin rahasto

Rahasto on perustettu testamenttilahjoituksella. Rahaston sääntöjen mukaan tuki tulee antaa johonkin konkreettiseen hankintatarpeeseen eikä suoria rahatukia anneta.

Tästä rahastosta jaetaan käytännössä avustuksia esim. tarpeellisiin apuvälineisiin, joihin hakija ei jostakin syystä ole saanut yhteiskunnan tukea (kunnan maksusitoumusta tms).

Avustusta voivat hakea vaikeasti sairaat reumapotilaat, joiden jäsenyys Suomen Reumaliiton jäsenyhdistyksen jäsenenä on vakiintunut (jäsenyys on hyväksytty vähintään yhtä vuotta aikaisemmin).

Hakuohjeita

Rahastojen avustukset ovat viimesijaisia, eli hakijan tulee osoittaa kääntyneensä ensin Kelan, kunnan sosiaalitoimen, yms. puoleen. Avustus haetaan rahastoryhmän hakulomakkeella, liitteenä on oltava tiedot tuen tarpeen arvioimiseksi. Puutteellisia hakemuksia ei käsitellä.

Avustusta ei pääsääntöisesti jaeta useaan kertaan samalle henkilölle.

Avustuksen saajan on toimitettava myönnetystä avustuksesta kulukuitit tai laskut, joita vastaan avustus maksetaan. Avustus on käytettävä siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.

Käsittelyajat

Eklundin ja Handolinin rahastoryhmä käsittelee avustushakemukset pääsääntöisesti kolme kertaa vuodessa. Hakemuksia voi lähettää jatkuvasti.Tarvittaessa hakija voi pyytää kiireellistä käsittelyä.

Kokousajankohdat löytyvät osoitteessa www.reumaliitto.fi/Hallinto ja talous, ja ne ilmoitetaan Reuma-lehdessä .

Lisätietoja ja hakemuslomakkeen tilaukset

Avustushaku rahastoista - Suomen Reumaliitto